В прессъобщението си приходната администрация припомня за профилите си във Facebook, за които естествено, няма оценка на въздействието
Приходната администрация разпространи в неделния ден съобщение със следното заглавие НАП ще търси данъците върху 96 млн. лв. доходи от интернет търговия. А подзаглавието е Търговци в интернет се крият зад профили на безработни лица.
Ето и текстът на съобщението: „НАП ще търси дължимите данъци върху близо 96 млн. лв. доходи, реализирани от общо 7000 физически лица, извършвали онлайн търговия. Данните за осъществените от тях сделки в интернет и придобитите суми от наложени платежи са предоставени от куриерските фирми.
Към момента приходната агенция се е фокусирала върху интернет търговците с най-големи доходи, като постепенно обхватът ще бъде разширяван. Вече са инициирани 3500 телефонни обаждания, сред които 1300 към лица с особено високи печалби от сделки в интернет пространството.
При анализа на лицата данъчните се натъкнали на любопитни практики с цел прикриване на дейността и доходите от нея. Например – едни лица фигурират като получатели на наложения платеж, а търговският профил, от който е осъществена сделката е на безработни, които твърдят, че носят пратките до определен адрес срещу заплащане от 5 лв. на курс. Не са малко и случаите на лица, починали преди 2 и повече години, които имат търговски профили и реализират значителни продажби.
През септември НАП включи в кампанията още 2000 лица, които са подали годишни данъчни декларации по чл. 50 от Закона за данък върху доходите на физически лица, но не са декларирали в тях доходи от наложен платеж.
С данък не се облага само продажбата в интернет на лични и употребявани вещи, уточняват от приходната агенция. Ако продавате старите си ски обувки например или използвано детско столче, не се дължи налог. Ако обаче става дума за регулярни продажби на стоки, които очевидно не са закупени за лична употреба, а с цел търговия и печалба, се дължи и начислява данък, който лицата трябва да декларират в годишната си данъчна декларация за съответната година. Продажбите в интернет, които са с цел печалба, се облагат с данък от 10% или 15% в зависимост от това каква дейност извършват търговците.
Приходната агенция стартира и информационна кампания, насочена както към търговците онлайн, така и към потребителите. Целта на инициативата е да разясни в кои случаи продажбите на стоки в интернет подлежат на облагане, да насърчи доброволното деклариране на приходи и пазаруването от надеждни търговци. Чрез фейсбук страниците на НАП – „Влез в час с данъците“ и „Вземи си касовата бележка“ ще бъдат разяснявани правата и задълженията на търгуващите в интернет и техните клиенти, както и възможностите им да подадат сигнал, ако попаднат на некоректен търговец.“
Припомням, че през изминалата седмица стана известна оценката на въздействието върху поверителността на норвежкия надзорен орган за защита на данните. В документа става ясно, че Facebook не покрива изискванията на GDPR по отношение на държавните администрации.