Агенцията на Европейския съюз за киберсигурност ENISA публикува деветия годишен доклад
На 23 юли 2020 г. ENISA, Агенцията на Европейския съюз за киберсигурност, публикува доклад , предоставя анализ на причините и въздействието на големите инциденти, случили се през 2019 г. и тенденциите. Националните органи за телекомуникационна сигурност в Европа отчетоха общо 153 основни инцидента с телекомуникационната сигурност през 2019 г. Тези доклади за инциденти бяха предоставени на Агенцията на ЕС за киберсигурност като част от годишното обобщено отчитане на големи инциденти в телекомуникационната сигурност в ЕС. Отчетените инциденти са имали общо въздействие от почти 1 милиард загубени часа на потребителите.
Юхан Лепасаар , изпълнителен директор на ENISA, каза: “Отчитането на инциденти е от съществено значение за разбирането на различни фактори, които играят роля при инциденти с киберсигурност, както и съответните въпроси. Помага ни да видим тенденциите и ни позволява да преценим дали съответното законодателство работи. Това ще ни помогне да разработим правилните мерки за сигурност, ако са необходими допълнителни корекции или пояснения под формата на актове за изпълнение и по този начин да подобрим общото ниво на киберсигурност.
Якуб Боратински , изпълняващ длъжността директор на Дирекция H в ГД CONNECT коментира: „ Докладването на инциденти в сигурността е важно, за да се получат тежки данни за инциденти, да се анализират първопричините и въздействието, което помага да се предотвратят бъдещи инциденти. От съществено значение е тези данни да се събират не само на равнище ЕС, но и на национално ниво. Избухването на COVID-19 показва по-ясно от всякога значението на сигурността на телекомуникационните мрежи. ”
Докладът представя анализ на първопричините, въздействието и тенденциите на големи инциденти. Това е деветият годишен доклад за инциденти в телекомуникационната сигурност.
- Повече от една четвърт (26%) от общия брой инциденти имат човешки грешки като основна причина. Човешките грешки са се увеличили с 50% в сравнение с предходната година;
- Почти една трета (32%) от инцидентите също бяха отбелязани като провал на трети страни. Това означава, че тези инциденти се дължат на трети страни, обикновено комунални компании, изпълнители, доставчици и т.н. Този брой се е утроил в сравнение с 2018 г., когато е бил 9%;