NOYB подаде 422 официални жалби заради несъобразени с GDPR банери за бисквитки

На австрийския надзорен орган ще се разчита да придвижат документите до засегнатите държави

Неправителствената организация за защита на неприкосновеността на личния живот noyb продължава проекта за налагане спазването на GDPR на до 10 000 уебсайта в Европа. След изпращане на писмено предупреждение и „проект на жалба“ до повече от 500 компании на 31 май , 42% от всички нарушения бяха отстранени в рамките на 30 дни. 82% от всички компании обаче не са спрели напълно да нарушават GDPR. Съответно днес noyb съобщи, че подава 422 жалби до десет органа по защита на данните. Заради „терора с бисквитки“ бяха разпратени стотици GDPR жалби в 33 държави, писах на 1 юни тази година.

В първата група жалби компаниите отстраниха 42% от нарушенията, които noyb установи при 516 уебсайта.

От компаниите, които преди това са нарушавали закона в това отношение, 42% са добавили опция „отхвърляне“. 68% са премахнали „предварително маркирани“ полета. 46% са решили проблеми с използването на различни цветове за бутони за „приемане“ и „отхвърляне“. 22% са се отказали от твърдението, че имат „законен интерес“, който би позволил проследяване без съгласието на потребителя.

Като цяло 1028 индивидуални нарушения в повече от 516 уебсайта са отстранени от компаниите. Сред компаниите, които напълно спряха да използват „тъмни модели“, за да получат съгласието на потребителя, са световни марки като Mastercard, Procter & Gamble, Forever 21, Seat или Nikon.

Най-голяма съпротива от уебсайтовете се отнася до изискването на GDPR да направи оттеглянето на съгласие толкова лесно, колкото и даването на съгласие. Само 18% са добавили такава опция („икона за оттегляне“) към уебсайта си.

Макс Шремс, председател на noyb е цитиран да казва, че е много доволен от първите резултати. Някои големи играчи като Seat, Mastercard или Nikon незабавно са променили практиките си. Много други уебсайтове обаче са спрели само най-проблемните практики. Например, те може да са добавили опция „отхвърляне“, но все пак затрудняват четенето. Изискването да се покаже видна опция за теглене очевидно се сблъска с най-голямата съпротива от собствениците на уебсайтове.

Според него „компаниите се притесняват, че конкурентите няма да се съобразят, което би създало несправедливи предимства. Други казаха, че искат ясно решение на властите, преди да започнат да се съобразяват. Затова се надяваме, че органите за защита на данните скоро ще издадат решения и санкции. „

 

Noyb е акроним за „none of your business“.

Можете да споделите: