Заради „терора с бисквитки“ бяха разпратени стотици GDPR жалби в 33 държави

Неправителствената организация за защита на неприкосновеността на личния живот noyb подготвя още 10 000 писма с инструкции за промяна на настройките

По закон на потребителите трябва да се даде ясна възможност за избор между да и не. Тъй като повечето банери не отговарят на изискванията на GDPR, noyb разработи софтуер, който разпознава различни видове незаконни банери за бисквитки и автоматично генерира жалби. Това съобщи вчера неправителствената организация за защита на неприкосновеността на личния живот noyb на сайта си.

На компаниите се предоставя едномесечен гратисен период, за да се съобразят с GDPR. В рамките на една година noyb ще използва тази система, за да гарантира съответствие на 10 000 от най-посещаваните уебсайтове в Европа. Потребителите трябва да виждат прости и ясни опции „да“ или „не“ на все повече уебсайтове през следващите месеци.

GDPR има за цел да гарантира, че потребителите имат пълен контрол над данните си, но онлайн достъпът се превърна в разочароващо преживяване за хората в цяла Европа. Банери за бисквитки има, но е изключително сложно да се намери нещо друго, освен бутонът „приеми“. Компаниите използват техники, за да накарат повече от 90% от потребителите да се „съгласят“, при положение, че само 3% от потребителите действително искат да се съгласят.

Макс Шремс, председател на noyb, е цитиран да казва, че цяла индустрия от консултанти и дизайнери разработват crazy click labyrinths. Според него някои компании очевидно опитват всичко, за да направят неприкосновеността на личния живот неприятна за потребителите. Те често умишлено правят дизайна на настройките за поверителност кошмар, но в същото време обвиняват GDPR за това.

За да се справи с този изключително широко разпространен проблем, noyb разработва система, която автоматично открива различни видове нарушения.

От над 500 интернет страници, на които е изпратена жалба, 81% изобщо не предлагат опция „отхвърляне“ на началната страница. Потребителите трябва да се потопят в подменюта, за да намерят скрита опция „отхвърляне“. Още 73% са използвали измамни цветове и контрасти, за да накарат потребителите да кликнат върху опцията „приеми“. Общо 90% не предоставят начин за лесно оттегляне на съгласието.

Noyb стартира новата система вчера и изпрати първите проекти на жалби до 560 уебсайта от 33 държави, включително всяка държава-членка на ЕС / ЕИП, освен Малта и Лихтенщайн. Компаниите варират от големи играчи като Google или Twitter до местни страници. През 2021 г.  noyb планира да продължи с до 10 000 допълнителни жалби.

Макс Шремс казва, че на компаниите се предоставя безплатен и лесен инструмент.

Надеждите са скоро да можем да видим, че банерите стават все по-удобни за поверителност. “

Noyb е акроним за „none of your business“.

Можете да споделите: