Петдесет и пет народни представители от 44-то Народно събрание поискаха съдът да се произнесе дали е противоконституционна разпоредбата на чл. 25з, ал. 2 от Закона за защита на личните данни
С какви аргументи Комисията за защита на личните данни защитава пред Конституционния съд новия чл. 25з, ал. 2 от Закона за защита на личните данни:
Комисията изразява опасения, че с аргументите за противоконституционност се въвежда презумпция за недобросъвестност както на надзорния орган по защита на личните данни (Комисията за защита на личните данни), така и на компетентните съдебни органи, които от своя страна се ползват със самостоятелна конституционна защита (чл. 117, ал. 2).
Ето и още от текста на становището:
„1. Общият регламент относно защитата на данните задължава държавите-членки да „съгласуват със закон“ правото на свобода на изразяване и информация, вкл. обработването за журналистически дели и за целите на академичното, художественото или литературното изразяване с правото на защита на личните данни. Разпоредбата на чл. 25з, ал. 2 от ЗЗЛД отговаря на това задължение на Република България.
- Правото на защита на личните данни и правото на свобода на изразяване и на информация са основни права, но не са абсолютни. За да се избегне колизията между тях и да се осигури баланс между двете, са въведени критерии, въз основа на които да се прави обективна преценка за всеки конкретен случай. Критериите произтичат от трайната съдебна практика на двете най-висши съдилища в Европа и Конституционния съд на Република България.
- Посочването на критериите, по които се постига баланса между правото на защита на личните данни и свободата на изразяване и информация, като неизчерпателен списък, гарантира максимална прозрачност, единно тълкуване и прилагане, устойчивост и правна сигурност, които са основната гаранция срещу субективизъм при извършването на преценката за баланса.
- Разпоредбата на чл. 25з от ЗЗЛД представлява една цялостна система за уреждане на обществените отношения, свързани със съгласуването на правото на защита на личните данни с правото на свобода на изразяване и информация, както предвиждат и съображение 153 и чл. 85 от Регламент (ЕС) 2016/679. Изваждането на който и да е елемент от нея (от една страна, критерии, по които се „съвместяват и съгласуват“ двете права, а от друга – изключения и дерогации в полза на свободата на изразяване и информация) ще доведе до дисбаланс и абсолютизиране на едното право за сметка на другото в нарушение на Конституцията на Република България, Европейска конвенция за защита правата на човека и основните свободи, Хартата на основните права на ЕС и Общият регламент относно защитата на данните.
Предвид изложените съображения считаме, че искането на народните представители за установяване на противоконституционност на чл. 25з, ал. 2 от ЗЗЛД е неоснователно и необосновано и като такова, на основание чл. 149, ал. 1, т. 2 и т. 4 от Конституцията на Република България, молим да постановите решение, с което да отхвърлите искането.“