Институции и банки с нови функционалности, никой не публикува оценката на въздействието

Биометрични данни ще използва CCB Mobile, а НАП въвежда двойна защита при плащанията през виртуален ПОС,

НАП съобщи днес, че от 30 март въвежда допълнителните защити, които са ни известни при пазаруване с дебитна или кредитна карта в Интернет:

„Национална агенция за приходите повишава сигурността при плащанията с банкови карти в интернет, като въвежда двуфакторната идентификация при потвърждаване на плащането.

Виртуалният ПОС на НАП е една от най-често използваните електронни услуги на приходната агенция. От създаването й през нея са извършени повече от 1,2 милиона трансакции за над половин милиард лева. От началото на тази година през виртуалния ПОС са платени повече от 50 млн. лв., съобщават от НАП.

Подобряването на сигурността на плащанията онлайн е в изпълнение на действащата Директива за платежните услуги – PSD 2 за всички граждани от Европейския съюз, считано от 30.03.2021г., като НАП ще предприеме необходимите действия за преминаване към протокол EMV 3DS на своя виртуален ПОС терминал. Това ще доведе до промяна на страницата за въвеждане на картови данни при плащане на суми към НАП.

Различен ще бъде и начинът на потвърждаване на трансакции при лица, плащащи с карти, които поддържат Mastercard IdentityCheck и Verified by Visa. Въведената двуфакторна идентификация включва, освен познатата динамична парола, още една статична – 3D парола, която служи за потвърждение на онлайн плащанията. Тя ще се дава от обслужващата банка, която е издала картата, уточняват още от НАП.

Потребителите ще видят новия интeрфейс на плащанията през виртуален ПОС терминал след 9.00 ч. на 30 март.  На тази дата между 8.30 ч. и 9 часа са възможни затруднения при достъпа до електронните услуги на НАП. Повече информация за двуфакторната идентификация, може да се получи от обслужващата банка, издател на картата.“

Затова преглеждам информацията на сайта на ЦКБ.

Там пише следното: „Услугата E-Secure (Сигурни плащания в интернет) представлява метод за допълнителна защита при пазаруване с дебитна или кредитна карта в Интернет. С тази услуга Вашите покупки в интернет са наистина сигурни. Регистрацията и ползването на E-Secure са напълно безплатни.

Услугата E-Secure се осъществява съвместно с картовите организации Visa и Mastercard, като при двете организации услугата има различни наименования:

  • Mastercard Identity Check/Mastercard SecureCodeпри Mastercard;
  • Visa Secure/Verified by Visaили VbV при Visa.

Услугата използва 3-D Secure протокол, създаден да бъде допълнителен слой за сигурност при онлайн транзакции с кредитни и дебитни карти. Услугата „Сигурни плащания в Интернет” (E-Secure) включва двуфакторен модел за автентикация на картодържатели, чрез съчетаване на два отделни компонента динамична  парола и статична парола за плащания в Интернет, които се въвеждат от оправомощения ползвател за потвърждение на платежни операции с банкова карта.

Статична парола

Статичната парола се създава лично от оправомощения картодържател на осигурен от БОРИКА АД клиентски уеб портал с логото на ЦКБ АД – https://3ds.borica.bg/CCB и се използва съвместно с динамична парола за потвърждаване на картови транзакции при Интернет търговци, участващи в програмите Visa Secure (предишно наименование Verified by Visa) и Mastercard Identity (ID) Check (предишно наименование Mastercard SecureCode).

Клиентите с вече издадени карти, получават кратко текстово съобщение SMS от кратък номер 1909 във формат CCB: NNNNNN e parolata Vi za registraciq na karta ****nnnn za sigurni plashtaniq v Internet. Za registraciq: https://3ds.borica.bg/CCB do dd.mm.yyyy hh:mm. Тази парола е валидна 30 дни, след като периодът изтече, е необходимо клиентът да посети офис на Банката, за да му бъде генерирана нова парола.

За новоиздадени карти, клиентите ще получават своята временна парола в ПИН плика заедно с ПИН кода на картата. Тази парола няма валидност и може да се използва за плащане. Препоръчваме Ви да я промените на https://3ds.borica.bg/CCB.

При получаване на подновена карта, имайте предвид следното:

Ако картата, за която сте получили ПИН писмо със статична парола, е подновена и със същия номер като картата, която е изтекла, то в този случай, получената с ПИН писмото парола не може да бъде използвана.

  • В случай че сте сменили паролата на картата си преди нейното изтичане и преди получаване на подновената карта, използвайте статичната парола създадена от Вас, за да потвърждавате Вашите плащания онлайн;
  • В случай че не сте направили промяна на първоначално получената статична парола, е необходимо да посетите офис на ЦКБ или да се свържете с контактния център на банкатана телефон *5050 (Таксуването на разговорите е спрямо тарифите и политиките на използвания от клиента мобилен оператор. Възможно е обажданията към кратък номер да не се включват в пакета безплатни минути, за което ЦКБ не носи отговорност).

При пълното зареждане на текста след датата се визуализира:

3-D Secure регистрация Защитете Вашата карта онлайн. Вашата карта е регистрирана в програмата 3D-Secure с 3ds.borica.bg. При зареждане на линка https://3ds.borica.bg/CCB се отваря страница с логото на Банката, на която клиентът следва да въведе пълния номер на картата.

Подробна инструкция за промяна на временната парола, получена от 1909, можете да намерите тукМоля, имайте предвид, че считано от 27.11.2020 година, новата статична парола е необходимо да бъде съставена от минимум 6 символа – букви, цифри и специални символи (по избор от:  _ – % @ & * \ . # , / ? !), като е допустимо да са от един вид, например само цифри.

Информираме Ви, че към настоящия момент НЕ МОЖЕ ДА ИЗПОЛЗВАТЕ СПЕЦИАЛНИ СИМВОЛИ КАТО: $ + = €, както и последователност от цифри/ букви (1234, abcd….) или комбинация от еднакви цифри/букви (1111, ааааа…..). Допълнително ще Ви уведомим при настъпила промяна. Статичната парола може да се променя от картодържателя по всяко време на клиентския портал.

Динамична (еднократна) парола

Динамична (еднократна) парола  е решение за онлайн удостоверяване на плащането с кредитна / дебитна карта в програмите Visa Secure (предишно наименование Verified by Visa) и Mastercard Identity Check (предишно наименование Mastercard SecureCode), която предпазва картата Ви от неоторизирана употреба. Еднократната парола е 6-цифрена парола, изпратена на Вашия мобилен телефон, когато се опитвате да направите онлайн покупка на сайт, който поддържа Verified by Visa  и Mastercard SecureCode. Ще получите еднократна парола в рамките на 10 секунди след изпращането на данните за картата си на уебсайта на търговеца. Тя е валидна само за една  транзакция.

Получава се от кратък номер 184343 и се въвежда в предвиденото за целта поле на уеб-страницата в полето динамична парола, на която се извършва плащането, където се визуализират наименованието на търговеца, сумата на плащането, последните четири цифри от номера на картата и последните четири цифри от мобилния телефон.

Картодържателите, които не са предоставили актуален мобилен телефонен номер в банката е възможно да изпитват затруднения при извършване на онлайн покупки. В случай на неуспешно плащане в интернет, молим да се уверите, че телефонния Ви номер при нас е актуален.

По-подробна информация може да прочетете в Често задавани въпроси.

Информираме Ви, че съвсем скоро предстои внедряване на друг метод на мобилна автентикация (автентикация чрез биометрични характеристики) чрез инсталиране на приложение за мобилно банкиране на ЦКБ АД CCB Mobile.

С цел повишаване сигурността на пазаруването в интернет, през първата половина на месец април 2021 година, въвеждаме още един начин за потвърждение на онлайн плащанията – биометрична автентикация.

Биометричната автентикация е иновативен и към момента най-сигурният метод за установяване на идентичността, който Ви позволява, чрез пръстов отпечатък или лицево разпознаване, да потвърждавате своите транзакции в интернет, без да се налага да въвеждате статична и динамична пароли.

Биометричните данни, като пръстов отпечатък и форма на лицето, са уникални за всеки индивид и това ги прави изключително подходящи при установяване на идентичност, а в комбинация с лично мобилно устройство, повишава сигурността на онлайн плащанията.

Какво е необходимо, за да се възползвате от новата ни услуга:

  • Да притежавате смарт мобилно устройство (телефон или таблет) с операционни системи Android (версия най-малко 6.0) или iOS (версия най-малко 11);
  • Да разрешите използването на биометричните данни на своето устройство, в случай че устройството поддържа използването на такива;
  • Да имате инсталирано мобилното приложение на ЦКБ – CCB Mobile и да разрешите получаването на известия (push notifications) от приложението;

Приложението CCB Mobile може да изтеглите от Google Play или от App Store и да активирате, в който и да е офис на банката.

  • Да следите известията, които получавате през мобилното приложение, тъй като с известие на екрана ще бъдете уведомени за старта на услугата по биометрична автентикация;
  • Да актуализирате приложението всеки път, щом Ви бъде показано съобщение за нова актуализация. Услугата по биометрична автентикация ще бъде достъпна след актуализация.
  • Да следвате стъпките по настройване на устройството, през които приложението ще Ви води след инсталиране на новата версия*.
  • Да регистрирате картата/тите, която/които ще бъдат използвани с биометрична автентикация.

*Възможно е настройките за използване на биометрична автентикация да бъдат направени и на по-късен етап, а не едновременно с актуализиране на приложението.

Всеки клиент може да инсталира приложението CCB Mobile и да го активира за потвърждение на плащане с биометрична автентикация на максимум десет устройства (телефон и/или таблет).

Можете да споделите: