Неделна разходка 7: Новите измами в интернет искат реакция от страна на компетентните институции

Хакнаха пречиствателна станция във Флорида, завърна се стара измама във Facebook, прихващат съобщения от Български пощи, банка ДСК също се оплака

През седмицата БНТ разказа за случай, приличащ на предишни измами от името на Български пощи, но и много различен. Не става дума за имейл, в който има линк, водещ към измамата, а съобщение, получено непосредствено след уведомление от пощите.

И понеже Български пощи са в структурата на Министерството на транспорта, погледнах дали се е изказала друга структура към същото министерство – CERT Bulgaria – Националният Център за Действие при  Инциденти в Информационната Сигурност, правописът е на оригинала.

Няма съобщение, а аз вече получих и линк към новата измама във Facebook – според сайта Kaldata  фишинг кампания, която е измамила приблизително 500 000 потребителите на социалната мрежа.

А ето и предупреждението за фалшиви съобщения от името на български пощи от 9 февруари 2021 г.:

„Български пощи“ ЕАД уведомява, че се разпращат фалшиви електронни съобщения от името и/или с логото на дружеството, понякога под формата на анкети или игри, в които се обявява, че получателят ще получи „награда“ – мобилен телефон, като за целта трябва да потвърди участие, предоставяйки лични данни (електронен адрес, данни от дебитна или кредитна карти и др.) и да заплати такса.

В съобщенията се уведомява, че клиентът има пратка и трябва да заплати определена сума за нейното получаване или освобождаване от митница, като е необходимо да предостави данни от банкова карта и др.

„Български пощи“ ЕАД обръща внимание, че не изпраща тези съобщения, не провежда анкети или игри, не раздава награди, не изисква по имейл заплащане на такси за доставка или освобождаване от митница и при никакви поводи не изисква лични данни от дебитна или кредитна карта за доставката, както и такса за тази доставка. Томболи и игри, които не са обявени на официалната страница на дружеството, не съществуват.“

В репортажа на БНТ има една нова подробност – Малина получава СМС от “Български пощи”, че има задържана пратка и трябва да плати 2,99. Без да провери решава да плати сумата, като преди това попълва данните си на посочен имейл. След което получава СМС от банката, че са й изтеглили 500 евро от картата.

СМС-ът от пощата е реален, за реална пратка. От отдел „Противодействие на икономическата престъпност“ са казали, че освен от “Български пощи”, разпращат фалшиви имейли и от името на Енерго – про, в които се настоява да се последва линк.

И още от Банка ДСК:

Нов опит за фишинг измама

“Уважаеми клиенти,

Бихме искали да Ви уведомим за нов опит за фишинг измама.

Клиенти на Банка ДСК са получили по имейл съобщение, в което се съдържа невярна информация относно състоянието на Банка ДСК, както и подвеждащ линк към фалшива страница. Съобщението Ви приканва да последвате линка, за да проверите състоянието на акаунта си чрез въвеждане на данни за вход в ДСК Директ, както и чувствителни данни, свързани с банковата Ви карта.

В случай че сте получили такова съобщение, молим Ви незабавно да го изтриете, без да следвате линка и без да въвеждате никакви данни. Ако сте въвели информация, променете своевременно потребителските си идентификатори за достъп до ДСК Директ от друг компютър и се свържете с Call Center на Банка ДСК на телефон 0700 10 375, кратък номер *2375 (*BDSK), на имейл call_center@dskbank.bg или чрез формите за обратна връзка на страницата на Банката или ДСК Директ.

Използваме случая да напомним, че Банка ДСК е в отлично финансово и оперативно състояние.

Банката или друга финансова институция при никакви случаи няма да поискат от Вас да предоставите данни за пароли, ПИН или CVC/CCV код на карта, както и други данни, свързани с достъпите Ви за електронно или мобилно банкиране.

Можете да се запознаете с нашите препоръки за сигурност на уеб сайта на Банката: https://dskbank.bg/препоръки-за-сигурност

С уважение,

Екипът на Банка ДСК”

 

(добавям на 18 февруари)

 

Можете да споделите: