Неделна разходка 6: Нова телевизия, вместо реклами на лотарии можехте да пускате класическа музика

ASA: „Маркетинговите комуникации не трябва да предполагат, че участието в лотария може да бъде решение на финансови проблеми, алтернатива на заетостта или начин за постигане на финансова сигурност.“

Британските принципи за саморегулация на хазартната индустрия имат отделен раздел за лотарийните игри. На сайта на органа за рекламни стандарти ASA пише: „Маркетинговите комуникации не трябва да предполагат, че участието в лотария може да бъде решение на финансови проблеми, алтернатива на заетостта или начин за постигане на финансова сигурност. Рекламодателите обаче могат да се позовават на други предимства за спечелване на награда.“

В българския Закон за хазарта пише: „Пряка реклама на хазартни игри“ е разпространявана във всякаква форма, с всякакви средства информация, която директно приканва потребителите да участват в хазартни игри, включително като създава впечатление, че с участието в играта потребителите ще могат да разрешат лични или финансови проблеми или ще постигнат финансово благополучие, или приканва гражданите да участват в играта с обещания за големи печалби“.

А сега затворете очи и си спомнете снощното издание на Националната лотария по Нова телевизия. Един човек първо търка талонче, след това обяснява как ще купи къща на децата си. А Захари Бахаров пита риторично Как се чувстваш? По-спокойно ти е, имаш си някой лев. Това според българските контролни органи не било пряка реклама. Къде е проблемът – и сега има законов текст, който не би трябвало за позволява присъствието на доволни потребители, „разрешили лични или финансови проблеми“, но някой се е правил на ударен и не го прилага. А опасността се състои именно в рекламата и лесния достъп до талончетата. Защото при моментните игри след акта на залагане веднага се получава резултат или печалба. Това е причина за масовото пристрастяване към търкането на талончета, казват психиатри. При тотото например, времето на залог е отдалечено от момента на обявяване на печалбата, затова и пристрастяването е рядкост. Натрапчивата реклама на моментните лотарийни игри чрез думите на печелившите, че са решили финансовите си проблеми като са изплатили кредитите си, е големият проблем. Самото му съществуване е показателно за силата на тази индустрия. Затова е особено важно и медии, и институции да решат ще се държат ли социално отговорно или не. И да започнат отначало дебата за рекламата по време на спортни състезания и използването на лица на хора под или изглеждащи под 25-годишна възраст.