Защо ЕК глоби с €1,49 млрд. Google

На 20 март бе публикувано изявление на комисаря по конкуренцията Маргрете Вестагер за наложената от Европейската Комисия глоба от 1,49 млрд. евро за нарушаване на антитръстовите правила на ЕС от Google.

В изявлението на комисаря се казва, че за най-важните уебсайтове, които Google нарича „Директни партньори“, компанията предоставя посреднически услуги чрез специфични споразумения. Разследването е разгледало повече от 200 от тези споразумения. Те съдържат поне един от трите вида ограничения, които увреждат конкуренцията. Тези различни видове ограничения често се припокриват във времето.

Първият тип е предоставянето на изключителни права, което Google започва да включва в договорите си от 2006 г. Вторият тип се нарича „Premium Placement”. Тези клаузи не спират напълно рекламите при търсене от конкурентите, но Direct Partners поставят рекламите от Google на най-видимата и най-печелившата  част от страницата. Така че най-доброто пространство в уеб страниците, където потребителите най-вероятно кликват, все още е запазено за Google, се казва в изявлението.

Третият вид ограничение дори позволило на Google да контролира как уебсайтовете показват рекламите при търсене на конкурентите. Според тази клауза собствениците на уебсайтове трябва да получат писмено одобрение от Google, преди да променят начина, по който показват рекламите при търсене на конкурентите – до размера, цвета и дори шрифта на тези реклами.

Тези ограничителни клаузи водят до порочен кръг. Съперниците на Google не успяват да растат и да се конкурират. В резултат на това собствениците на уебсайтове са имали ограничени възможности за продажба на рекламно пространство на тези уебсайтове и са били принудени да разчитат единствено на Google. В резултат на това Google се възползва от мрежовите ефекти и става още по-силен.

Комисар Вестагер отбелязва, че между 2006 и 2016 г. поведението на Google е нарушавало антитръстовите правила на ЕС. То е попречило на конкурентите да имат възможност да въвеждат иновации и да се конкурират по същество. Рекламодателите и собствениците на уебсайтове са имали по-малко избор и вероятно по-високи цени, които могат да се прехвърлят на потребителите.

Всеки, който е претърпял щети поради поведението на Google, може също да поиска обезщетение от Google в национален съд.

Google премахна тези незаконни ограничения от договорите си през 2016 г. Като минимум, нашето решение изисква от Google да сложи край на тези ограничения, казва комисарят в изявлението си.

На 19 март Google съобщи, че потребителите на съществуващи и нови Android устройства в Европа ще бъдат питани кои браузъри и търсачки искат да използват.

Можете да споделите: